woensdag 25 september 2013

Waarom niet ronduit boeddhist?

Giel, een jongen van 15 jaar, wil zo snel mogelijk boeddhistisch monnik worden. Snel iets willen worden is wel niet echt boeddhistisch. Eerste les voor Giel: geduld. In tegenstelling tot anderen, die zonder enig probleem konden vertrekken naar Syrië om zich daar lekker te laten afmaken, mocht Giel niet naar Tibet. Verbod opgelegd door de jeugdrechtbank. Die andere jongeren zijn waarschijnlijk rijp genoeg om als kanonvlees naar Syrië te gaan.

Hoe dan ook is de contemplatie in de mode. Je kunt voor of tegen zijn. Soms ben ik voor, soms helemaal tegen. Ik ben voorstander van het woord 'courriel' in het Frans en van internet zonder hoofdletter. Kwatongen beweren dat het woord 'courriel' in Zwitserland gebruikt wordt of dat het beperkt moet worden tot Canada. Het woord heeft echter Parijs veroverd en is nu gangbaar Frans.

U zult opwerpen dat we nog ver van de contemplatie zijn. Welnu, helemaal niet, we komen nader. Modelbrieven of dito formulieren, iconen, sjablonen, weg ermee! Het zijn voorwerpen geworden ter meerdere contemplatie. En nog wel op de werkvloer. Als ik zeg: gist, rijs!, dan lacht u. Uiteraard, gist is zelfrijzend. Zeg ik: mosterd, prikkel mijn neus!, dan lacht u weer. De mosterd prikkelt nu eenmaal vanzelf mijn neus. Als men mij zegt: contempleer, of templateer!, dan lach ik en geef ik mee: beste vriend, contemplatie is een persoonlijke aangelegenheid die je best buiten de werkuren beoefent.

Neem het als sjabloon bijvoorbeeld.

Geen opmerkingen: