woensdag 7 november 2012

Wordt het een trend?

Ik weet het niet. Voor mij hoeft het niet. Als ik er hier over schrijf, wie weet, wordt het dan een trend.

Waar heb ik het over? Wacht en zie. Wacht en zie maar. Zoals de Britten zeggen. En de Rikanen? Laat maar.

Eerst en vooral: het speelt zich af in Brussel. Brussel telt zoals elke hoofdstad verschillende treinstations (om nog maar te zwijgen van de talrijke metrostations maar ik neem in Brussel zelden de ondergrondse). Ik loop zowat negen minuten van het centraal station naar kantoor. Ik kan ook een station vroeger uit de trein stappen maar niet alle treinen stoppen daar. Dat station heet Congres. En dan loop ik acht minuten naar kantoor. Brussel is tweetalig. De respectieve hierboven genoemde stations heten daarnaast dan ook Gare centrale en Congrès. Ik kom uit het noorden Brussel binnen met de trein. Het eerste station waar de trein stopt is dan ook Brussel Noord. Bruxelles Nord.

Wat is er nu aan de hand? Twee van mijn reisgenoten werken wat uit mijn buurt maar stappen toch meestal uit in het Centraal Station. Op een dag zag ik ze uitstappen in het Noord Station. Is hun kantoor verhuisd? Volgen ze vandaag een of ander seminarie op een andere plaats? Op nog een andere dag zag ik beiden vrolijk te voet lopen in de straat van mijn kantoor. Ze waren toen ook weer in het Noord uitgestapt.
Een van hen ondervroeg ik daarover. 'O, dat hangt van het gezelschap af, waar ik uitstap.' Met andere woorden, de tweede reiziger stapt uit in het Noord en loopt dan een paar kilometer te voet naar kantoor.

Vandaag zat ik op de trein die stopt in het Congres. Toen ik aanstalten maakte om uit te stappen, zag ik daar een ambtenaar opstaan die op de Europese Commissie werkt en die ik al jaren ken (van op de trein, overigens). Ik vroeg hem of hij zich niet vergiste van station. Voor de hand liggend zou zijn dat hij in het Centraal Station uitstapt en daar de ondergrondse neemt tot aan de Commissie.
"Nee, hoor, ik stap hier bewust uit en loop dan de rest te voet naar kantoor." Nu had de man, die op middelbare leeftijd is, een tijd terug overgewicht. Hij gaat nu regelmatig zwemmen en is inmiddels alweer slanker. Waarschijnlijk loopt hij die paar kilometer 's morgens om fit en slank te blijven.

Wordt het een trend?





Geen opmerkingen: